This is Mika

25.11.2014 20:50 3min luku 36

La tissimus dorsi ja muut kaverit

Heippa!
Selkä on kyllä melkoinen sekamelska lihasten suhteen. Siellä risteilee älytön määrä lihaksia toistensa yli ja ali. Jos katsotaan lihaskarttaa tarkemmin niin sieltä löytyy vaikka vallan mitä!
latissimus_dorsiback-muscles
Suurimpana toki latissimus dorsi, eli leveä selkälihas on se big muscle joka ensimmäisenä pistää silmään, mutta muutama pienempi lihaskin tuo erittäin paljon tyylikästä detaljia, kun ne saa kasvamaan.
Esim.

  • Latissimuksen yläpuolella olevat kaverukset teres major ja infraspinatus tuovat sitä yksityiskohtaa selkään varsinkin tuplat takaa -poseerauksessa nuo pompsahtaa mageesti esiin. Toki siellä välissä pilkottaa teres minor, mutta se ei juurikaan pääse noiden kaverusten alta esiin.
  • Tohtori Trapezius on uskomattoman massiivinen lihas, joka hallitsee ylempää selän osaa yhtä diktaattorimaisesti kuin madam la tissimus dorsi. 😀
  • Alaselästä löytyy kuuluisat”putket” jotka aika-ajoin menee tukkoon ja aiheuttaa melkoista hermosärkyä. Tämä erector spinae -lihas on kieltämättä myös komea lihas. Riippuen selän rakenteesta, toisilla alaselkä on dominoiva jos latsit ovat kiinnittyneet ylemmäs ja on näkyvämässä roolissa. Toisinaan taas latsit ovat niin massiiviset, että ne suorastaan syö tilaa erector spinaelta. Tässä esimerkki: rear lats Keskimmäisellä on dominoivat alaselän ”putket” kun taas laitimmaisilla latsit syövät kaiken tilan alaselän putkilta. Tähän toki vaikuttaa vahvasti tapa ja tekniikka millä selkä poseerataan.
  • Näkyvien selkälihasten alla kulkee lisää lihaksia. Yksi tuttu selkäsärky monilla on kun rhomboideus major tai minor äityy menemään eriasteisiin spasmeihin.  Itselläni esimerkiksi penkissä tai niskantakaa punnerruksessa rhomboidsit olivat herkkiä lyömään spasmia päälle. Sen oikein tunsi, kun selässä jokin lihas supistui ja samoin tein kipu aaltoili ylös niskaan asti. Välitön hierominenkaan ei auttanut, jos spasmit iski sinne. Pahimmillaan jopa parikin viikkoa sitten kuljettiin kivun kanssa. Hieronta toki auttaa ja lieventää, eli hierojalle vain mars, jos moiset spasmit iskevät rhomboidi -lihaksiin.

On monen monta hyvää liikettä noille pienemmillekin lihaksille, jotta selästä saadaan näyttävä ja yksityiskohtainen kokonaisuus.
vipuvartta
Itse tykkään pääliikkeiden jälkeen veivata erilaisia vekottimia, joilla saan hyvän tuntuman niin latsien alaosiin kuin myös noihin kaveruksiin, teres major ja infraspinatus.
Yksi todella oivallinen liike on tuo ylävipuvarsilaite, jota teen yhdellä kädellä sivuttain. Siinä kun hieman vielä rutistaa kylkeä kasaan niin tuntuma on järjetön. Pitkiä settejä eli toistot aina yli 15 mieluiten yli 20 toistoa per sarja. Sarjoja niin että tuntuu!! 😀
vipakuvasmall
Tässä vielä videopätkä kyseisestä liikkeestä (tän päivän treeneissä kuvattu.)

Kommentit (36)

Ladataan kommentteja...
Kommentteja ei voitu ladata. Yritä myöhemmin uudelleen.
{{ comment.author }} #{{ comment.id }} Vastaa

Vastaa

Kaikki kommentit tarkistetaan manuaalisesti ennen julkaisua.
Emme julkaise sähköpostiosoitettasi ulkopuolisille.
Avatar noudetaan sähköpostin perusteella Gravatar-palvelusta.

Luethan täältä kuinka käsittelemme henkilötietojasi.