This is Mika

08.05.2019 12:22 3min luku 0

Tossu painaa, ei jaksa mennä salille - Siihen löytyy kyllä ratkaisu!

Moi

Välillä on haastavaa painaa sata lasissa. Hitto vie, se on hemmetin raskasta ja kaiken lisäksi tulee hetkiä, kun ei yksinkertaisesti tunnu pystyvän edes yhtä päivää kulkea päätyyn asti. Sitä katsoo kalenteria ja yrittää löytää yhden mitättömän päivän, jolloin voisi ottaa rennosti. Eilen jubailtiin yhden asiakkaani kanssa salilla, että kaiken tän hektisyyden ja työn lomassa, kun saisi sen yhden päivän itselleen. Sitä vois vaikka aamulla klo 9 avata kylmän kaljan, hypätä sohvalle kalsarit jalassa ja katsoa jonkun hyvän leffan, pelata lemppari peliä tai olla vain tekemättä mitään.

***

***

Itse olen ollut todella työorientoitunut ihan nuoresta teinistä asti. Kun koulusta päästiin lomille, meikä lähti Helsingin keskustaan myymään lehtiä pitkin kaupungin katuja pahvikyltit kädessä. Vain 3,5 markkaa ilta-sanomat, ostakaa ostakaa. Olen tehnyt kaikenlaista duunia elämässäni, kuten muutohommia, muuttolaatikoiden pesua, hodarin myyntiä keskellä yötä stadin ytimessä, lumenajoa talvisin, kattohommia kesäisin ja talvisin yms. En ole koskaan pelännyt ryhtyä hommiin ja painaa pitkää päivää.

Nykyisin huomaan tekeväni vain entistä enemmän töitä. Toisinaan tossu painaa ja toisinaan nautin jokaisesta sekunnista. Vuorokaudesta tuntuu vain loppuvan tunnit kesken, kun haalin töitä joka väliin. Olen huomannut, että jaksamisen kannalta on elintärkeää, että tulee syötyä säännöllisesti ja riittävästi. Hitto vie, jos ruuat ei olisi kohdillaan, sitä hajoaisi ihan täysin. Sellaisella ajaa itsensä loppuun. Sellaisella toiminnalla tulee burnout ja se tossu painaa päivä päivältä enemmän. Silloin ei enää riitä se yksi vapaapäivä sohvalla.

Kun safkat on kohdillaan ja huomaan, että energiaa on vielä jäljellä, on niin mukava mennä päivän päätteeksi salille ja purkaa ne loputkin virrat sinne salin laitteisiin ja rautoihin. Ilman riittävää ravinto palautuminenkin häiriintyisi.

Keho kyllä näyttää, jos terveys ei ole ihan kohdillaan. Myös jos ravinto ei ole hyvää, se näkyy esimerkiksi ihon hyvinvoinnissa. Stressi, liian vähäinen tai huono ravinto, liikkumattomuus ja muutenkin huonot elämäntavat näkyy iholla ja yleisesti kehossa. Rasvaa kertyy, lihasmassa häviää ja olemus yleisesti nukkaantuu.

Pidän kiireistäni huolimatta huolta omasta kunnostani. Hyvä kunto tukee muuta työntekoa ja sitä jaksaa painaa kovempaa sairastumatta polttamatta itseään loppuun. Kuvassa alla aamun omat poseerausharjoitukset. Pitää sitä taitavankin poseeraajan harjoitella ihan perusjuttuja, muuten ruostuu.

Laittelin myös instaan videopätkää

Tuosta poseerauksesta tuli mieleenkin, että poseeraaminen ei missään nimessä mene keneltäkään hukkaan, jos sitä treenailee, koska mitä paremmin hallitset lihaksesi sitä paremmin pystyt niitä treenaamaan salilla. Tämä  johtuu yksinkeraitaisesti siitä, että lihaskontrollin parantuessa, pystyt treenaamaan kohdelihaksiasi huomattavasti tehokkaammin, kun tunnet lihaksesi paremmin. Puhutaan tuntumasta paljon, mutta itse lisäisin keskusteluun myös lihaksen hallinnan merkityksen.

Kun lihasta osaa liikuttaa ja tuntee  lihakset ilman vastusharjoittelua, pelkällä jännittämisellä, opitaan lihasta kontrolloimaan myös salilla. Jos et osaa jännittää lihastasi ilman vastusta, miten osaat jännittää lihasta vastuksen kanssa?  Toki lihas jännittyy, kun se tekee töitä liikuttamalla kuormaa, mutta siinä on vissi ero tehdä pelkästään liikettä ja liikuttaa painoja kuin liikuttaa painoja lihaksella ja saada se treeni uppoamaan kunnolla lihakselle.

Lihaskasvun kannalta on todella tärkeää osata nimenomaan tehdä liikkeet niillä kohdelihaksilla kuin tehdä vain konemaisesti itse liikettä saamatta lihakseen mitään tunnetta.

Mitä vanhemmaksi olen tullut ja mitä enemmän kilsoja olen saanut mittariin painoharjoittelun osalta sitä paremmin ja helpommin saan lihakseni treenattua täys tuhoon asti, kuin mitä nuorempana sain. Lihas myös kipeytyy nykyään helpommin ja se toki on aina kiva tunne, koska DOMSsit kertovat aina sen mikä lihasryhmä on saanut viimeaikoina osumaa.

Tämän viikon herkut!

Älkää unohtako proteiiniviikon tarjouksia. Ne ovat mojovia. Klikkaa alla olevaa kuvaa ja käy ostamassa proteiinit kotiin.

Protskuilla on iso osuus kun mietitään kovan treenin jälkeistä katabolista tilaa.  Heti treenin jälkeen nautittu palautusjuoma, jossa on hiilaria sekä proteiinia, katkaisee katabolisen tilan kropasta. Kehityksen kannalta protskua kannattaa kyllä hankkia ja nauttia riittävä määrä.

Kommentit (0)

Ladataan kommentteja...
Kommentteja ei voitu ladata. Yritä myöhemmin uudelleen.
{{ comment.author }} #{{ comment.id }} Vastaa

Vastaa

Kaikki kommentit tarkistetaan manuaalisesti ennen julkaisua.
Emme julkaise sähköpostiosoitettasi ulkopuolisille.
Avatar noudetaan sähköpostin perusteella Gravatar-palvelusta.

Luethan täältä kuinka käsittelemme henkilötietojasi.