This is Mika

09.04.2020 15:14 4min luku 0

Terveellinen ruokavalio dieetille tai bulkille - Kallista vai halpaa lystiä?

Tervehdys!

Oikein iloista torstaipäivää kaikille ja mukavaa pääsiästä, joka onkin ihan tässä tulevana viikonloppuna. Sain sähköpostin kautta kyselyä myynnissä olevasta ravinto-ohjelmastani. Mailissa pohdittiin ohjelman kustannuksia, koska rahatilanne oli haastava, kuten se on monella ihmisellä tällä hetkellä. Kysymys on itseasiassa erittäin hyvä, sillä moni varmasti ensimmäisenä miettii, kuinka kalliiksi ohjelmien noudattaminen tulee, kun ruoka Suomessa ei ylipäätään ole mitään halpaa. Kun puhutaan tarkkaan suunnitellusta ruokavaliosta (esim dieetillä tai bulkilla eli massakaudella), saatetaan olettaa, että ravintosuunnitelmat sisältävät hintavia superfoodeja, paljon kalliita proteiineja, sisäfilettä, jne tai vaikka kilohinnaltaan taivaisiin nousevia eksoottisia hedelmiä ja pähkinöitä. Joissain tapauksissa ruokavaliot voivat ollakin todella hintavia, tämä riippuu tietysti minkälaisesta dieetistä on kyse ja mitä makroravinteita ruokavaliossa painotetaan. Käydään kuitenkin tässä hieman syvällisemmin läpi, millä periaatteella minun ravintopaketti on suunniteltu ja miksi sen noudattaminen käytännössä säästää rahaa!

***

***

Ravinto-ohjelman noudattaminen – Kallista vai halpaa?

Lähdetään ensin liikkeelle tästä meikäläisen erittäin toimivasta (testattu sadoilla ihmisillä) ravinto-ohjelmapaketista (89€), jonka toteuttaminen on oikeasti vielä edullista. Ravintopaketti on suunniteltu makrosuhteiltaan niin, että siinä korostetaan hiilihydraatteja. Tämähän itseasiassa tarkoittaa, että noudattamalla tätä dieettiohjelmaa, säästät rahaa jokaikisessä kauppalaskussa. Jokainen meistä tietää, että proteiinit, kuten liha, kana, kala yms, on kallista kaupassa, mutta hiilihydraatit, kuten riisi, pasta, peruna jne, on edullista. Kun ruokavalio on pääosin rakennettu hiilihydraateilla (proteiinia säästävä makroravinne), ei proteiinia tarvita niin paljon. Kaiken lisäksi, jos ollaan vielä dieetillä, ravinnon kokonaismäärä putoaa huomattavasti, jolloin kauppalaskut eivät pääse senkään vuoksi kohoamaan kohtuuttoman korkealle. Eikä pidä unohtaa sitäkään seikkaa, että useimmiten perus kauppareissun yhteydessä tulee hankittua vielä kaikenmoisia heräteostoksia, jotka nostaa entisestään loppusummaa, mutta ravinto-ohjelmaa noudattaessa ei näitäkään eksy ostoskoriin. Kauppareissu on kuin täsmähyökkäys, tiedät mitä syöt ja ostat ruokavaliota varten tarpeelliset ruoka-aineet.

Monipuolisen ja terveellisen ravinnon ei tarvitse olla kallista ja dieettiruoka voi olla kaikenlisäksi herkullisen makuistakin!

Useimmissa ruokavalioissa on yllättävänkin kalliita ruoka-aineita mukana. Esimerkiksi ketogeenisessä dieetissä tai VHH-tyyppisissä versioissa syödään paljon proteiinipitoisia ruoka-aineita, kuten nautaa, porsasta, kalaa, kanaa, juustoja jne,  jotka tietysti nostavat ruokalaskua yllättävänkin paljon. Minun suunnittelemassa ravinto-ohjelmapaketissa näin ei ole asian laita. Ruoka on vähärasvaista, runsashiilarista ravintoa, jossa on juuri riittävä määrä proteiinia. Käytännössä minun räätälöimä ruokavalio tulee ensinnäkin maksamaan hintansa hyvin nopeasti takaisin ja toiseksi, se tekee mitä lupaa. Toteutus on vain itsestään kiinni ja lopputulos riippuu siitä, miten paljon kullakin on halua päästä tavoitteisiinsa.

Laiskan ihmisen vaivaton ruokavalio

Olen kisannut kehonrakennuksessa vuodesta 2003 ja dieettejä olen vetänyt onnistuneesti läpi kymmeniä kertoja rakenteellisesti täysin samanlaisilla ruokavalioilla. Olen itseasiassa suhteellisen ”laiska” ihminen, varsinkin dieetillä, että ruoanlaiton pitää olla nopeaa ja helppoa, mutta silti maistuvaa. Näitä kaikkia periaatteita kunnioittaen olen suunnitellut sellaisen ravintopaketin, joka säästää rahaa, eikä aiheuta liiallista säätämistä keittiössä. Päivän pääateriat esimerkiksi valmistaa noin 15-20 minuutissa. Ohjelmaa tulee olla helppo noudattaa, sillä aika ja fokus useimmiten kohdistuu muihin asioihin.

Jos ruokavalio koostuu pääosin proteiinituotteista ja rasvoista, voi ruokalaskut kohota melkoisen korkealle

Ravinto-ohjelman mukana saat luonnollisesti valmistusohjeet jokaiselle teemalle ja vinkit maustamiseen. Hyödyllinen lisäravinnelistaus linkkeineen on myös mukana, mikäli lisäravinteita tykkää käyttää, mutta tämä on täysin vapaavalintaista. Ravinto-ohjelmapaketissa ei ole itsessään lisäravinteita päivän ateriarunkoon liitettynä, sillä en halua ”pakottaa” ketään ostamaan lisäravinteita toteuttaakseen ohjelmaa. Ravintopaketti sisältää siis vain puhdasta ruokaa, jota noudattamalla voidaan tavoitteiden mukaan joko bulkata lisää lihasmassaa tai kiristellä itsensä rasvattomaan kuntoon mahdollisimman vähäisellä lihaskudoksen palamisella.

Dieettitarkoitukseen suunnitellun ravintopaketin mukana tulee cardiosuunnitelma sekä selkeät ohjeet progressiolle. Ohjeiden avulla pystyt täysin itsenäisesti etenemään dieetillä ja tekemään oikeat muutokset oikeassa vaiheessa.

Lihasmassan säilyminen dieetillä

Kiristelyssä, eli miinuskaloreilla ollessa, iso tekijä lihasmassan säilymisen kannalta on luonnollisesti se, että samanaikaisesti treenataan riittävän kovaa ja monipuolisesti. Rajoitetuilla kaloreilla ollessa kroppa tuppaa polttamaan lihasta energiaksi rasvan ohella varsinkin, jos ei toteuteta painoharjoittelua siinä ohessa. Kun lihaksia päästään rasittamaan dieetillä, tämä pakottaa kehon vastaamaan ulkopuoliseen stressiin ja pyrkii ylläpitämään ellei jopa kasvattamaan kehon lihasmassaa. Kehon on tällaisessa skenariossa käytettävä rasvakudosta energian lähteenä, kun ravinnosta saatu energia ei enää riitä vastaamaan kulutusta. Ruokavalion runsaista hiilareista saadaan myös iso hyöty, kun kovassa kulutuksessa tarvitaan energiaa. Vaikka ollaankin miinuskaloreilla, energian täytyy riittää työpäivään, opiskeluun, muihin askareisiin ja vielä sinne salille sekä aerobiseen harjoitteluun. Kun makrosuhteet ollaan huolellisesti suunniteltu tukemaan kulutusta ja palautumista, päästään parhaimpaan lopputulokseen niin kireyden kuin lihasmassan suhteen!

Suosittelenkin, että ravinto-ohjelman rinnalle hankittaisiin monipuolinen ja toimiva treenipaketti, jolla voidaan tehokkaasti treenata lihaksia ja näin välttämään lihaskudoksen palamista. Intensiivinen treeni lisää myös kulutusta, joten käytännössä saadaan tuplaefekti aikaiseksi, poltetaan rasvaa ja pidetään huoli lihasmassan määrästä!

Ohjelmat jokaisen omiin tavoitteisiin ammattitaidolla!

  • Ravinto-ohjelmapaketin tarkemmat tiedot löydät TÄÄLTÄ!
  • Myynnissä oleviin treeniohjelmapaketteihin pääset TÄÄLTÄ!


Goodlife Deluxe!

Nämä herkkupatukat 20% alennuksessa! Voi veljet sentään, miten kipeen herkullisia nämä ovat! Makuina

  • Milk Chocolate Peanut (maistuu kuin originaali Snickers)
  • White Chocolate Peanut (maistuu kuin Snickers olisi tehty valkosuklaaversioksi)

Alla olevasta kuvasta pääset suoraan Goodlife Deluxe -tarjoukseen!

Kommentit (0)

Ladataan kommentteja...
Kommentteja ei voitu ladata. Yritä myöhemmin uudelleen.
{{ comment.author }} #{{ comment.id }} Vastaa

Vastaa

Kaikki kommentit tarkistetaan manuaalisesti ennen julkaisua.
Emme julkaise sähköpostiosoitettasi ulkopuolisille.
Avatar noudetaan sähköpostin perusteella Gravatar-palvelusta.

Luethan täältä kuinka käsittelemme henkilötietojasi.