This is Mika

05.10.2013 18:27 2min luku 64

Mittaa ojentajasi!

Hellou!

Ojentajalihas on olkavarresta noin kaksi kolmasosaa (2/3), joten käden kokonaispaksuus on pitkälti kiinni ojentajan koosta, ei niinkään hauiksen. Jos haluat olkavarsiin paksuutta lisää, kannattaa haban pumppailun lisäksi keskittyä melkoisesti myös ojentajiin.

Mistä tietää onko ojentajissa pihviä verrattuna habaan?

Tietysti sen näkee ihan silmillä, mutta hauska testikin on olemassa. Voit nimittäin mitata ensin olkavartesi paksuuden jännittämällä normaalisti hauista. Ota tulos ylös. Sen jälkeen suorista kätesi sivulle ja jännitä ojentajaasi. Mittaa nyt olkavartesi paksuus. Vertaa tuloksia. Jos mittaustulokset ovat suhteellisen lähellä toisiaan esim: käsi koukistettuna tulos vain muutamia senttejä isompi, on sinulla ojentajissa jo melkoisesti pihviä. Jos käsi suoristettuna tulos on reilusti yli 5 senttiä pienempi kuin koukistettuna, tarvitset paljon lihaa lisää ojentajiin. Jos tulokset ovat samat tai käsi suorana tulos on suurempi kuin koukistettuna, tarvitsee taas habat selkeästi lisää pihviä.

oikkari

Itselläni (muistaakseni) mitat olivat: koukistettuna 47cm ja suorana n. 45cm. Eli minulla ojentajassa on ihan kohtalaisesti pihviä. Toki sitä saisi olla ihan pirusti enemmänkin. 😀 Hahahaa!

Ojentajille voi tehdä jos jonkinmoisia treenejä. Vaikka ojentajat saavatkin epäsuoraa rasitusta monissa muissa treeneissä, eivät ne ihan helposti jumiin mene.  Itse saatan treenata ojentajia jopa parikin kertaa viikossa. Rintatreenin päälle otan useasti pari liikettä ojentajille. Samalle viikolle tulee siitä huolimatta oma käsipäivä.

Teen yleensä yhden kovan massaliikkeen ojentajille ja sen päälle 2-3 apuliikettä volyymipainotteisesti.

Hyviä massaliikkeitä ojentajille:

  • Kapea penkki
  • Kapea vastaotepenkki
  • Leveä vastaotepenkki
  • Kapea lattiapenkki
  • Päänpäältä punnerrus smithissä (istuen/seisten)
  • Dipit lisäpainoilla

Hyviä apuliikkeitä ojentajille:

  • Pushdown myötä- ja vastaotteella
  • Pushdown yhdellä kädellä, myötä- ja vastaotteella
  • Pushdown narulla
  • Ranskalainen punnerrus
  • käsipainopunnerrus niskan takaa (yhdellä/kahdella kädellä)
  • Kickback
  • Diamond pushup

***

Kenellä on tällä hetkellä kovimmat ojentajat?

Kehonrakennuksen kovimmat ojentajat tällä hetkellä (IMO) omistaa Rölli Winklaar. Miehellä on niin käsittämättömän isot ja paksut ojentajat, että voin vain kuvitella miten leuat loksahtelevat ihmisillä auki Röllin livenä nähdessään.

roelly

Eipä tässä sitten muuta, nyt painun tästä sekoittelemaan kunnon hera-amino-krea-komboa, jotta saavat nuo lihakset sitä tarvittavaa rakennusainetta. See you around! 😀

T. Mika

Kommentit (64)

Ladataan kommentteja...
Kommentteja ei voitu ladata. Yritä myöhemmin uudelleen.
{{ comment.author }} #{{ comment.id }} Vastaa

Vastaa

Kaikki kommentit tarkistetaan manuaalisesti ennen julkaisua.
Emme julkaise sähköpostiosoitettasi ulkopuolisille.
Avatar noudetaan sähköpostin perusteella Gravatar-palvelusta.

Luethan täältä kuinka käsittelemme henkilötietojasi.