This is Mika

22.01.2012 11:54 2min luku 22

Malttia siihen karppaukseen!

Kauppojen hyllyjä on koristanut jo hyvän aikaa uusi lehti Karppaaja. Kyllä, karppauksesta on tehty oma lehtikin. Lehdessä on henkilökuvia, reseptejä, opastusta karppauksen saloihin, tarinoita elämänmuutoksista, ohjeita miten syödä ravintolassa yms.

 

Henkilökuvista bongasin Sievisen Janin jonka ulkoinen olemus uhkuu aika pulleaa poikaa paksuine poskineen. Muistan Sievisen lähinnä niistä ajoista, kun äijä ui kilpaa ja oli hoikka kundi. Nyt on hoikkuus poissa ja herra on näemmä siirtynyt karppaukseen?

Henkilökuvassa paljastetaan Janin ruokavalio joka on aivan käsittämätön! Se menee näin:

  • Aamiainen: 3-4 keitettyä munaa, muutama lihaleikkele, kaksi isoa lasia vettä ja pari kuppia kahvia
  • Lounas: pari kananrintaa
  • Illallinen: pihvi, kasviksia
  • Iltapala: Juustoa, raejuustoa

Ei siis millään pahalla, mutta huh huh, neljä ateriaa ja hiilarit periaatteessa nolla grammaa! Kasviksia saa nimittäin syödä aika paljon, että niistä mitään hiilareita saisi ruokavalioon. Esim. 200 grammassa salaattia, (tomaattia ja kurkkua ilman kastiketta) on 4,2 grammaa hiilaria. Vaikka puhutaankin karppauksesta, niin voidaan sitä karpata ihan maltillisestikin esim vaikka jättämällä pelkästään vaalea leipä ja sokerit pois ruokavaliosta. Tuolla Sievisen ruokavaliolla mä en jaksaisi muuta tehdä kuin sohvalla maata. Sohvalla makaaminenkin veis varmaan enemmän energiaa mitä mä saisin tuosta ruokavaliosta!!

Tällaista ruokavaliota suosittelisin lähinnä sairaalloisen lihaville ihmisille, jotka olisivat menossa gastroplastiseen leikkaukseen ja joiden pitäisi pudottaa nopeasti painoa alas leikkausta varten. Sievinen ei ainakaan kuvien perusteella näytä sairaalloisen lihavalta.

Näin urheilijan aspektista tällaisella ruokavaliolla ei pystyttäisi millään ilveellä kehittämään lihasmassaa tai ylipäänsä treenaamaan kovaa ja kehittymään, eikä tällä nyt pitkäaikaisia tuloksiakaan saataisi vaikka tarkoitus olisikin dietata. Kuka meistä haluaa olla laihaläski?

Kun hiilareita ei ole ravinnossa ja treenataan, ottaa elimistö lihaksista tarvittavan energian. Toinen tärkeä asia on aterioiden määrä. Jotta elimistö pidettäisiin käynnissä ja aineenvaihdunta päällä, tulisi diettaajan syödä vähintään 3 tunnin välein. Tuossa Sievisen ruokavaliossa syödään neljästi päivässä? Ruokailuiden välit ovat siis hänellä todella pitkät tai sitten mies valvoo vain 12 tuntia päivässä ja nukkuu sen toisen? 😀

Mutta joo, kuten sanoin, karpata voi siis maltillisestikin ja saada kovasti siitä hyötyä. Varsinkin ne ihmiset, jotka eivät hirveästi harrasta mitään ylimääräistä liikuntaa, tulisi katsoa mitä hiilareita suuhunsa laittaa ja milloin niitä laittaa. Urheilijat voivat sitten syödä aika lailla mitä haluavat ja silti pysyä hoikkana, koska kulutus on tapissa.

Kommentit (22)

Ladataan kommentteja...
Kommentteja ei voitu ladata. Yritä myöhemmin uudelleen.
{{ comment.author }} #{{ comment.id }} Vastaa

Vastaa

Kaikki kommentit tarkistetaan manuaalisesti ennen julkaisua.
Emme julkaise sähköpostiosoitettasi ulkopuolisille.
Avatar noudetaan sähköpostin perusteella Gravatar-palvelusta.

Luethan täältä kuinka käsittelemme henkilötietojasi.