This is Mika

09.02.2020 11:32 2min luku 2

Haluan kehitystä, lihasmassaa ja voimaa - Ruokavaliona VHH vai runsaat hiilihydraatit?

Hellou!

Nykyään on kovasti muodissa tuloksia ja kehitystä haluavilla urheilijoilla mennä vähähiilihydraattisella (VHH) ruokavaliolla. Nautitaan runsaasti eläinperäistä rasvaa ja lihaa sekä rajoitetaan hiilihydraattien saantia. Painonpudotuksessa taasen VHH toimii yhtä lailla, kuin vähärasvainen ruokavalio, jossa hiilihydraattien (ja osittain proteiinien) saantia rajoitetaan  kulutukseen nähden. Yleisesti ottaen rasvakudos palaa energiaksi aina, kun ollaan miinuskaloreilla mutta prosessissa palaa myös lihaskudosta jonkin verran. Lihaskuntoharjoittelulla voidaan kuitenkin vähentää lihasmassan menettämistä, se vaan vaatii paljon työtä ja yksilölle sopivan ruokavalion. Tuloksia ja kehitystä hamuavalle on taas tärkeää miettiä, minkälainen ruokavalio tukee parhaiten kovaa harjoitusta ja kulutusta.

***

***

Millä ruokavaliolla tuloksia?

Vaikka VHH kuulostaakin erinomaiselta valinnalta painon hallinnassa, sitä se ei välttämättä ole lihas- ja voimaharjoittelussa. Voimaa ja fyysistä suorituskykyä vaativissa harjoitteissa lihakset käyttävät runsaasti lihasglykogeenia energialähteenään. On siis tärkeää nauttia hiilihydraatteja pitkin päivää, jotta glykogeenivarastoja on riittävästi kovaan treenijaksoon.

Vähähiilarisella ruokavaliolla glykogeenivarastot laskevat vääjäämättä pidemmällä aikavälillä ja suoritustehot putoavat sitä mukaan. Eikä siinä edes auta, vaikka proteiinin määrä olisi korkealla. VHH ruokavalion runsas proteiinin määrä ei kompensio vaikka korkeammat protskut ruokavaliossa on eduksi voiman ja lihasmassan kehittämisessä. Glykogeenia tarvitaan korkean intensiteetin harjoittelussa, sillä lihaksen hiilihydraatti yksinkertaisesti on pääenergian lähde, jota keho hyödyntää, toisin kuin rasvasta tuleva energia, mitä hyödynnetään pääosin vasta treenin jälkeen.

Itse suosin aina korkeampia hiilihydraatteja niin lihasmassan hankintaan kuin dieetillekin. Yleinen energian vähyys VHH:lla heikentää myös proteiinisynteesin syntyä ja tätähän ei kukaan halua oltiin sitten plussa- tai miinuskaloreilla. Ylipäätään tuloksia haluavan urheilijan tulisi painottaa sitä, että ravinto saadaan makrosuhteiltaan tukemaan fyysisiä harjoitteita. Näin saadaan aina riittävästi tehoja treeneihin, energiaa suoriutumaan kuluttavista harjoituksista ja saadaan palautumisprosessi tehokkaasti käyntiin.

Pidetään siis huolta, että pyhä kolminaisuus, treeni, ravinto ja lepo on riittävää, niin tuo kokonaisuus saadaan toimimaan optimaalisella tasolla. Aina kun joku noista osa-alueista on huonolla mallilla, ei tuloksetkaan ole sitä, mitä ne voisivat olla!

Oikein mukavaa sunnuntaita kaikille ja tehokkaita treenejä!

-Mika


Muistithan, että protskupatukkatarjous on vielä voimassa!

Herkulliset patukat alessa! Parempi vaihtoehto, kuin suklaapatukat! Makeanhimo taittuu näillä… Klikkaa kuvaa ja tilaa!

Kommentit (2)

Ladataan kommentteja...
Kommentteja ei voitu ladata. Yritä myöhemmin uudelleen.
{{ comment.author }} #{{ comment.id }} Vastaa

Vastaa

Kaikki kommentit tarkistetaan manuaalisesti ennen julkaisua.
Emme julkaise sähköpostiosoitettasi ulkopuolisille.
Avatar noudetaan sähköpostin perusteella Gravatar-palvelusta.

Luethan täältä kuinka käsittelemme henkilötietojasi.