This is Mika

06.12.2014 11:35 3min luku 38

Yhden totuuden etsiminen

Helou!
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille. Itsenäisyyden kunniaksi Fitnesstukulla olisi oikein mainioita tarjouksia teille. Katsokaas näitä!
Leaderilla on pirukseen hyviä juomia ja patukoita, käykää tsekkaamassa valikoima. Kaikista Leaderin tuotteista siis -30 pinnaa!
10833583_542332022567626_31070412_n
Toinen kotimainen, eli Manninen, sieltäkin irtoo 20 rosenttia alennusta itsenäisyyspäivän ajan.
 
10850417_542331989234296_466052004_n
Tosiaan tää päivä aikaa hyödyntää nää tarjouksetm joten kipin kapin banneria laulattamaan! 😀
Ja sitten muihin aiheisiin.
En yhtään ihmettele, miten sekaisin monet vasta-alkajat voivat mennä treenaamiseen liittyvistä jutuista, kun internetin ylitarjonta treenimetodeissa ja ravitsemuksessa pistää harrastelijat ristituleen.
Muoti-ilmiöitä on kiva seurata salikulttuurissakin ja niitä tarjoillaan monen silmäätekevän salijulkkiksen toimesta. Nämä kuitenkin pistävät asioista tietämättömät outoon epätietoisuuden tilaan. Mikä näistä olisi minulle sopiva? Minkä näistä valitsisin? Näitä asioita moni varmaankin kysyy itseltään.
Löytyy esimerkiksi:

  • IFBB Pro kisaaja Bull Mentula, jonka ex-valmentaja (Milos Sarcev) toi takaisin giant-setit. Nämä giantsettitreenaajat eli salin kauhut valtasivat puolet salin laitteistoista, jotta pääsivät tekemään 17 eri liikettä peräkanaa.
  • Tomi Takamaa, joka lempinimeltään on ”tuntuma-takamaa”. Mies on esitellyt erikoistekniikoitaan, joissa lyhyillä liikeradoilla etsitään pelkästään lihastuntumaa. Jos laite on suunniteltu niin, että siinä istutaan, Tomi todennäköisesti seisoo siinä päällään, jos se edistää tuntumaa lihaksessa.
  • Toista äärilaitaa edustaa Pekka Kotipohja, joka on ison raudan runttaaja. Mies henkeään uhmaten kyykkää ”1000 kilolla” melkein jääden painojen alle tai pystypunnertaa 50 kilon hantteleilla aivan kuin tahallaan toivoen kiertäjien hajoavan olkapäistä.
  • Sitten meillä on Sirén ja Wilenius, jotka suunnittelevat pahvilautaselle päivän treenit ja pitävät niin järjetöntä tahtia treeneissään, että normi punttiukkeli hengästyy jo katsoessaan heidän videoitaan. Yhtään suoraan sarjaa ei Wlogeissa tehdä, vaan jokaisessa treenissä on oltava se ”juju”.
  • Sitten meiltä löytyy se ”mielipuolitreenaaja”, viime kevään kaksoiskultamitalisti Tommi Heinonen, joka on omaksunut espanjalaisten bodareitten treenimetodit. Tommi myös hakee lihastuntumaa pienemmillä painoilla kuten Takamaa, mutta sekoittaa siihen vielä erikoistekniikoita, jotta kipu lihaksessa olisi vieläkin infernaalisempaa.

Yksi totuus?
Kun niin moni saliharrastaja yhä yrittää jostain ihmeen syystä etsiä sitä yhtä ”totuutta”, joka kumoaisi kaikki muut metodit treenaamisessa, on meillä aikamoinen soppa keittiössä valmiina. Sellaista yhtä totuutta ei valitettavasti ole. Kuten yllä huomataan, lähestymistapoja treenaamiseen on monia ja jopa SM-tasolla kisaavat kilpailijatkin treenaavat hyvin eri tavoilla, miten perustreenaaja tässä metodien viidakossa löytää tien hypertrofiaan?
bench
Yhden totuuden metsästäjät ovat heikoilla. Sellaista ei löydy vaikka kuinka etsisi. Vaikka ihminen onkin sama eläin ja samoilla perusperiaatteilla toimiva olio, on meissä kuitenkin yksilöllisisä eroja.
Itse uskon siihen, että se oikea metodi löytyy jokaiselle yksinkertaisesti testaamalla kaikkea ajan kanssa. En siis tarkoita, että joka toinen viikko vaihdettaisiin metodia ja seurattaisiin jotain muoti-ilmiötä netissä, jonka perässä kopioitaisiin treenejä. Tarkoitan, että varsinkin alkutaipaleella olevat treenaajat pyrkisivät maltillisesti pysymään melkoisen simppeleissä perustreeneissä.
Less is more
Kun aloitetaan lihasmassan kehittäminen nollasta, on tärkeää, että tehdään paljon perusliikkeitä ja rakennetaan sitä pohjaa. Erikoisuudet tulevat vasta sen jälkeen, kun ollaan runko rakennettu. Verraten vaikka talon rakentamiseen, perustukset ensin valmiiksi ennen kuin lähdetään seiniä pystyttämään. Jos lähdetään bodauksessa ensi töikseen kopioimaan huipputasolla olevien treenaajien ohjelmia, homma kaatuu kasaan aivan varmasti kuin korttitalo.
Suosi hyviä perusliikkeitä kuten:

  • kyykky
  • penkki
  • mave
  • leuanvedot
  • dipit
  • pystypunnerrus
  • soudut
  • hauiskäännöt
  • perusviparit
  • jne

Lähde se pohja rakentamaan noilla liikkeillä kuten kaikki muutkin huipputason treenaajat ovat alkutaipaleellaan tehneet. Kun treenivuosia alkaa kertyä ja alat oppia tuntemaan omaa kroppaasi, voit pikkuhiljaa lisätä kaikenlaista kivaa sekaan. Nämä yleensä tulevat siinä vaiheessa mukaan kun kehitys alkaa takkuilla. Pitää keksiä jotain spesiaalia, jolla härnätään lihaskavua ja saadaan lihashermotus ymmälleen.
Alkutaipaleen motto on itselläni ollut, että tehdään ensi voimaa ja lihasta yhtäaikaa ja kun edistytään, siirrytään jompaan kumpaan. Toiset tykkää voimasta ja siirtyvät voimailun pariin ja toiset enemmän lihasestetiikasta ja siirtyvät bodailuun. Jos siirryt bodailuun niin unohda silloin voimatreenaaminen ja keskity lihaskasvuun. Sekoita, monipuolista ja hae asioihin perspektiiviä out of the box-ajatuksella.
Jos taas voimailu kiinnostaa, pysy simppeliydessä. Pyri opettelemaan liikkeet niin, että se olisi mahdollisimman kevyttä nostaa mahdollisimman iso paino. Bodari tekee yleensä päinvastoin.
Muista, ei ole oikeaa treenimetodia, on ainoastaan yksilöllisiä treenejä!

Kommentit (38)

Ladataan kommentteja...
Kommentteja ei voitu ladata. Yritä myöhemmin uudelleen.
{{ comment.author }} #{{ comment.id }} Vastaa

Vastaa

Kaikki kommentit tarkistetaan manuaalisesti ennen julkaisua.
Emme julkaise sähköpostiosoitettasi ulkopuolisille.
Avatar noudetaan sähköpostin perusteella Gravatar-palvelusta.

Luethan täältä kuinka käsittelemme henkilötietojasi.