This is Mika

03.02.2012 15:31 3min luku 32

Termit kohdilleen - joku niistää herneitä taas

Moi

Kovasti herätti keskustelua tuo meikäläisen kevyen viikon arvostelu. Joissain se herätti jopa pientä närää. Nyt kuitenkin on monella mennyt vähän ohi koko jutun ydin.

Se mitä tarkoitin termillä kevyt viikko ei missään nimessä tarkoita syklittelyä, volyymiviikkoa, palauttavaa viikkoa vaan sellaista salille menemistä ja heilumista, jolla ei ole mitään funktiota.

Pistetään nyt termit kohdilleen niin kaikki ymmärtävät mistä puhun.

Syklittely:

Syklittelyllä tarkoitetaan treeni-intensiteetin jaksottamista, jolloin tietynlainen treenimetodi (vaikka treenaaminen raskailla painoilla) ei olisi liian yksipuolista. Voit syklittää treenisi niin, että treenaat vaikka kolme viikkoa heavytyyliin raskailla painoilla, pitkillä tauoilla ja lyhyillä sarjoilla. jonka jälkeen on hyvä vaihtaa hetkeksi treenityyliä, jolloin voidaan palautua raskaasta jaksotuksesta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että salille mentäisiin vain pumppailemaan kevyen kevyillä painoilla ja juttelemaan päivän polttavista aiheista.

Palauttava viikko tai volyymiviikko:

Palauttava viikko sisältää kevyemmillä painoilla treenaamista, pidempiä sarjoja ja lyhyempiä taukoja. Intensiivisyys siis kasvaa tälle viikolle ja muuttaa treenityylin päinvastaiseksi kuin mitä se on ollut viimeiset kolme viikkoa. Treenataan siis volyymilla ei voimalla. Tämä sotkee mukavasti rytmiä ja kun palataan seuraavalla viikolla takaisin raskaisiin painoihin on lihas vastaanottavaisempi ja herkempi ärsykkeelle, joka tietysti pakottaa lihaksen kasvamaan.

Palautuminen:

Palautuminen tarkoittaa lihaksen tai elimistön korjaantumista jostain tilasta. Tila voi olla tulehdustila vaikka lihaksissa. Tulehtuneella lihaksella ei kannata treenata vaan paras metodi on lepo ja tulehdusta alentavat kipulääkkeet. Täysin paikallaan ei tietenkään tarvitse eikä kannatakaan olla. Venyttelyt ja hieronta ja tulehduskipulääkkeet auttavat asiaan. Myös ylirasituksesta on tärkeää palautua ensin, ennen kuin hyökätään uudestaan salille. Ylirasitustilan huomaat yleisestä väsymyksestä, koko kehon kipuilusta ja tuloksien putoamisesta vaikka sellaiseen ei olisi syytä. Palautumiseen ylirasituksesta on hetkellinen totaalilepo, plussakalorit ja jos tarpeen, tulehduskipulääkkeiden käyttö. Palautuminen kovasta treenistä kestää 1-7 päivään ja mukaan voi tulla Domsit eli viivästynyt lihassärky. Se on luonnollista ja tervettä lihassärkyä, jota kaikki me treenaajat koetaan. Viivästynyt lihassärky katoaa maksimissaan viikon aikana, mutta sitä odotellessa voitkin treenata muita lihaksia.

Ylirasitustila vs ylikunto:

Ylirasitustilaa ei pidä sekoittaa ylikuntoon, sillä ylikunto on vakavampi rasitustilan aste johon vaikuttimena urheilijalle on myös muut stressitekijät, kuten vaikka työ, opiskelu, perheasiat, taloudelliset vaikeudet yms. Ylikuntoon on normaalin treenaajan vaikea päästä, mutta esim huippu-urheilijat voivat helpostikin ajautua ylikuntoon, sillä pitkäaikaisen, kovan harjoittelun ja ympäristötekijöiden yhteisvaikutukset yhdistettynä levon ja ravinnon vähyyteen saattaa ajaa urheilijan tähän vakavaan tilaan.

Ylikunnon toteaminen.

Urheilija saatta potea kuumeilua. Leposyke voi olla luonnottoman korkealla. Urheilija kokee yleistä voimattomuutta ja voimakasta väsymystä. Tulokset laskevat harjoittelusta huolimatta. Ylikunnosta toipuminen on pitkä prosessi ja se voi kestää jopa vuoden päivät. Tehokas harjoittelu on ehdottomasti kiellettyä.

Kevyt viikko:

Kevyellä viikolla ei ole mitään funktiota kehonrakennuksessa vaan se on läskiperseiden ja laiskojen tyyppien keksimä termi ja veruke salilla löysäilyyn. Silloin kun ei jakseta treenata salilla tosissaan vaikka mitään esteitä sellaiseen ei olisi, voidaan vedota aina kevyeen viikkoon, joka antaa luvan käsien heilutteluun ja sosialisoimiseen (lue: häiritsemiseen) toisten treenaajien kanssa. Kevyttä viikkoa ei täten ole olemassa tai se on vain se viikko kun ei vain jakseta treenata kovaa, mutta tullaan silti vanhasta tottumuksesta salille läpsyttelemään käsiä.

Tässä treenataan kovaa ja volyymilla, mutta kevyttä viikkoa tästä ei saada tekemälläkään…

Muihin aiheisiin!

Gymlog 15 on kuvattu ja Mike lupaili, että jakso tehtaillaan online illan suussa. On kuitenkin erittäin mahdollista, että jakson editointi venyy ja jakso tulee ulos ensi yön aikana, mene ja tiedä. Gymlog 15 kuitnekin julkaistaan myös vanhaan tuttuun tapaan myös täällä blogissa lisäteksien kera. Löydät kaikki vanhemmat jaksot yläpalkissa olevasta linkistä helposti ja nopeasti. Totally DuuuuD!

Fitnesstukun myymälä avataan itäkeskukseen. Lauantaina eli huomenna avajaiset. Nyt on siis Helsingissä kaksi Fitnesstukun myymälää. Käykää tsekkaamassa myymälä, sillä sata ensimmäistä asiakasta saa tukun sheikkerin ja paidan kaupan päälle! Booyah! Itse en valitettavasti kiireiltäni pääse, mutta Jerry Ossi ja Tiina Kasvi ovat kuulemma tulossa paikalle! 😀

Kommentit (32)

Ladataan kommentteja...
Kommentteja ei voitu ladata. Yritä myöhemmin uudelleen.
{{ comment.author }} #{{ comment.id }} Vastaa

Vastaa

Kaikki kommentit tarkistetaan manuaalisesti ennen julkaisua.
Emme julkaise sähköpostiosoitettasi ulkopuolisille.
Avatar noudetaan sähköpostin perusteella Gravatar-palvelusta.

Luethan täältä kuinka käsittelemme henkilötietojasi.