This is Mika

11.05.2012 09:47 3min luku 17

Geneettinen perimä määrää pohkeen koon, vai määrääkö?

Moi

Pohkeista puhutaan paljon. Miten niitä tulisi treenata ja kuinka saada pohkeet näyttäviksi? Ne joilla polvesta alaspäin lähtiessä näkyy pelkkää sääriluuta, ovat useimmiten niitä kovimpia pohkeiden tahkoajia. Mulla on yksi kaveri, jolla oli hyvin kapeat pohkeet, ei lainkaan leveyttä, treenasi pohkeita 3-4 kertaa viikkoon. Hän teki hurjia settejä, satoja toistoja, välillä isoilla painoilla, toisinaan erikoistekniikoilla vaihtaen rytmiä. Mies treenasi näin 3-4 kuukautta ja totta tosiaan pohkeet kasvoivat pari senttiä ympärysmitaltaan. Valitettavasti muoto ei kuitenkaan niissä muuttunut. Pohje oli yhä hyvin ylhäällä, lyhyt (polvitaipeesta noin 10 senttiä alaspäin) ja kapea.

Genetiikalla on hyvin suuri osuus siinä miltä pohkeesi näyttävät. Jos olet perinyt paksut futarin pohkeet isältäsi/äidiltäsi, siirtyy ne todennäköisesti myös jälkeläisillesi. On aika lailla puhdasta arpapeliä minkä muotoiset lihakset kukin saa syntyessään ja mihin kohtaan ne kiinnittyvät. Joillain on luonnostaan esim juuri pohkeet kiinnittyneet hyvin alas, lähes alle puolen välin sääriluuta, kun taas toisilla ne ovat kiinnittyneet hyvin ylös.  Kiinnityskohtiin ei voida treenaamisella vaikuttaa. Lihaksen pituutta ei voida juurikaan kasvattaa jos se on lyhyt ja kiinnittynyt tiettyyn kohtaan.

Lihasta toki voidaan kasvattaa ja treenata se niin isoksi kuin mahdollista. Pohkeissa usein ongelmana ovat turhan kireät lihaskalvot. Moni on varmaankin kokenut miltä ”penikkatauti” säärissä tuntuu. Kun lihakset ottavat urheilusuorituksen (esim juoksun) aikana verta itseensä eli tulee se kuuluisa ”pumppi”, kasvaa lihas useita senttejä lihaskalvon sisällä. Jos lihaskalvot ovat tiukat eikä ne todellakaan anna myöten, eli jousta, aiheuttaa se kipua. Usein vielä lihas painaa lihaskalvoa säärtä vasten ja se tuntuu äärimmäisen epämiellyttävänä kipuna sääressä. Lihaskalvon kireys myös estää lihaksen kasvua.

Olen todistanut parilla bodarikaverillani sellaisen tapauksen, että ollaan jouduttu säären lihaskalvot leikkaamaan auki, koska jostain syystä lihaspaine oli kasvanut ja aiheuttanut niin suuria kipuja, että käveleminenkin sattui. Näillä kalvojen avauksen seurauksena pohkeet kasvoivat useita senttejä. Eräälläkin kehonrakentajalla jouduttiin onnettomuuden vuoksi leikkaamaan toinen pohje auki, jotta saatiin laskettua painetta säärestä, jonka seurauksena pohje ns. pullahti ulos. Nykyisin kaverilla on yli 7 senttiä paksumpi tuo leikattu pohje verrattuna ns. ehjään pohkeeseen.

Miten sitten saataisiin lihaskalvoja löysemmäksi? Hieronta voi auttaa sekä venyttely. Lihaskalvo venyy ajan kanssa ja useinhan penikatkin katoavat, kun vain jaksaa käydä lenkillä kivuista huolimatta.

Pohkeita saa kyllä kasvatettua ja lihaksen saa näyttämään oikein komealta, kunhan vain jaksaa treenta kärsiväälisesti. Koko kyllä kasvaa ja kun lihas kasvaa se tulee näyttävämmäksi, mutta lihaksen muoto ei juurikaan muutu eikä kiinnityskohdat vaihda paikkaa.

Treenaa pohkeita isoilla painoilla ja keskity supistukseen enemmän kuin venytykseen. Ota rohkeasti isot painot käyttöön, koska pohkeet ovat tottuneet alituiseen rasitukseen, se ei kehity jos teet kevyillä painoilla jumppaa. Tee pitkiä settejä ja mahdollisimman isoilla painoilla. 2-3 liikettä 5 sarjaa kussakin ja toistomäärät lähtee 15 ylöspäin.

Itse esim usein treenaan pohkeita 45 toiston seteillä, vaihdan jalkaterän asentoa kesken sarjan, kuten esim näin:

  • jalkaterät sisäänpäin 15 toistoa
  • jalkaterät yhdessä 15 toistoa
  • jalkaterät ylospäin 15 toistoa

Välillä teen seisten pohkeita 20 kilon korotuksilla ja 15 toiston seteillä aloittaen 140kilosta päätyen niin ylös kuin mahdollista, joskus jopa 300 kiloon.

Kommentit (17)

Ladataan kommentteja...
Kommentteja ei voitu ladata. Yritä myöhemmin uudelleen.
{{ comment.author }} #{{ comment.id }} Vastaa

Vastaa

Kaikki kommentit tarkistetaan manuaalisesti ennen julkaisua.
Emme julkaise sähköpostiosoitettasi ulkopuolisille.
Avatar noudetaan sähköpostin perusteella Gravatar-palvelusta.

Luethan täältä kuinka käsittelemme henkilötietojasi.