This is Mika

03.04.2013 09:15 2min luku 28

Gymlog 39 - Keskivartaloa vahvistavat erikoisliikkeet, osa I

Helou!

Nyt olis pitkästä aikaa perinteisellä konseptilla Gymlogia. Ollaan edetty jo kolmekymmentäyhdeksänteen jaksoon ja vuorossa ovat keskivartaloa vahvistavat liikkeet. Päätimme jakaa tämän aiheen kahteen jaksoon niin ei tule sitten kiire tai jakso veny liian pitkäksi.

Hyviä liikkeitä on tiedossa tässä jaksossa, kuten Steve Reeves -maastaveto sekä safety bar-tanko niskassa suoritettu maastaveto.

Steve Reeves tekemässä omaa liikettään:

Reeves-Deadlift

Steve Reeves oli todellakin 1940-luvulla yksi niistä edelläkävijoistä, joiden liikkeitä tehdään vielä nykypäivänäkin kuntosaliharjoittelussa. Reeves-mave on monipuolinen ja kova yleisliike joka vahvistaa takareisiä, rangan suoristajalihaksia, forkkuja sekä pienempiä selkälihaksia ja epäkkäitä. Myös puristusvoima luonnollisesti kehityy liikkeen avulla. Tuossa videossa jäi huomioimatta, että liike voidaan vielä lopettaa olankohautukseen, jolloin epäkkäätkin saavat supistuksen myötä rajumpaa osumaa. Steve Reevesin sanotaan nostaneen kyseisellä tekniikalla 180 kiloa.

Superliike squat bar ”hyvää huomenta”, sekä mave yhdistettynä liikkeenä on julman monipuolinen kombo.

gymlog 39

Ammattitason voimanostajat tekevät vaikka vallan mitä erikoisia liikkeitä vahvistaakseen keskivartaloa, jotta voimaa ja vääntöä riittää nostamaan isoja rautoja. Keskivartalon kehittäjänä tämä liike on raju ja tehokas. Liikkeessä ei käytännössä ole kevyitä vaiheita, eli laskit sitten painoja alas tai nostat niitä ylös, tapahtuu molemmissa vaiheissa kovaa vastusta. Perinteisessa mavessahan negatiivinen vaihe on pelkkää jarrutusta eikä lihas työskentele siinä juuri lainkaan. Tässä liikkeessä alasvientikin on työläs, sillä joudut jarruttamaan aivan eri tavalla, kun niskassasi on painot, jotka painaa sinua alaspäin ja aktivoi keskivartaloa ja jalkoja.

Vatsoja ei myöskään sovi unohtaa, kuten emme mekään unohtaneet gymlogissamme. Vatsat toimivat etupuolen tukevina elementteinä samalla kun selkä takana tukee omalta puoleltaan. Joskus jompi kumpi dominoi ja tällöin keskivartalo on epäbalanssissa ja aiheuttaa näin selkäsärkyjä. Selänpuolen lihakset voivat olla vahvat, muta se ei riitä jos etupuolella vatsat ovat pumpulia.

Tässä siis uusi jakso gymlogia olkaa hyvät! Käykäähän peukuttamassa videota tubessa! 😀

Kommentit (28)

Ladataan kommentteja...
Kommentteja ei voitu ladata. Yritä myöhemmin uudelleen.
{{ comment.author }} #{{ comment.id }} Vastaa

Vastaa

Kaikki kommentit tarkistetaan manuaalisesti ennen julkaisua.
Emme julkaise sähköpostiosoitettasi ulkopuolisille.
Avatar noudetaan sähköpostin perusteella Gravatar-palvelusta.

Luethan täältä kuinka käsittelemme henkilötietojasi.